جاروبرقی
آموزش تعمیر جاروبرقی به زبان ساده + نکاتی که باید بدانید

آموزش تعمیر جاروبرقی به زبان ساده + نکاتی که باید بدانید

امروزه دانستن یک سری مطالب کلی درباره تعمیرات و نگهداری وسایل خانه و آشپزخانه می تواند ما را در صرفه جویی هزینه ها بسیار کمک کند. خواندن این مقاله به هر شهروندی توصیه میشود...

1402/12/14
7 دقیقه
امین نجف خانی

امروزه یکی از اصلی‌ترین وسایل در نظافت هر محیطی، جاروبرقی است. از خانه گرفته تا بیمارستان‌ها یا سالن‌های ورزشی، برای پاکیزه‌سازی زمین و جمع‌آوری زباله‌های پخش‌شده روی زمین از جاروبرقی استفاده می‌شود. گاهی ممکن است جاروبرقی دچار مشکلاتی شده و به‌درستی کار نکند. در این شرایط پیش از مراجعه کردن به کارگاه یا مغازه تعمیراتی،‌ می‌توانید برخی موارد را خودتان بررسی کرده تا در صورت وجود ایرادات ساده جاروبرقی را تعمیر کنید. در این مقاله قصد داریم به آموزش تعمیر جاروبرقی بپردازیم. پس اگر شما هم قصد دارید جاروبرقی خود را تعمیر کنید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

آموزش تعمیر جاروبرقی، مرحله به مرحله

از آنجایی ‌که در همه خانه‌ها از جاروبرقی استفاده مکرر می‌شود، بهتر است هر شخصی از شیوه‌های تعمیر جاروبرقی در صورت بروز مشکل‌های مختلف آگاهی داشته باشد. در این صورت می‌تواند بدون نیاز به مراجعه به تعمیرات جاروبرقی، آن را تعمیر کند.

در ادامه مقاله مشکل‌های رایج در ارتباط با جاروبرقی را معرفی کرده و برای رفع آن‌ها راه‌حل ارائه می‌دهیم تا شما هم به‌سادگی بتوانید جاروبرقی خود را تعمیر کنید.

روشن نشدن دستگاه جاروبرقی

اولین مشکل رایج که در جاروبرقی‌ها رخ می‌دهد، روشن نشدن آن است. عوامل متعددی می‌تواند باعث بروز این مشکل شده باشد، ‌بنابراین بهتر است با این عوامل آشنا باشید و شیوه برطرف کردن آن‌ها را بدانید. روشن نشدن دستگاه جاروبرقی می‌تواند به خاطر دلایل زیر باشد:

سیم و دوشاخه جاروبرقی خراب است

در این صورت باید سیم یا دوشاخه را تعمیر کنید و اگر قابل تعمیر نبود، آن را تعویض کنید.

کلید روشن‌کننده نیاز به تعمیر دارد

در صورت سالم بودن سیم و دوشاخه، بهتر است توسط اهم‌متر از سالم بودن کلید روشن‌کننده اطمینان حاصل کنید. اگر این کلید خراب بود، باید آن را تعمیر کنید.

زغال‌های موجود در موتور جاروبرقی خراب شده‌اند

گاهی اوقات به دلیل استفاده دائم از جاروبرقی، لایه‌ای از گردوغبار بر روی زغال‌ها نشسته و به‌عنوان عایق بین زغال و کلکتور عمل می‌کند. برای تعمیر کردن این مورد باید با سنباده به آرامی روی زغال را بسایید و سپس براده‌ها را تمیز کنید.

خراب شدن زغال‌ها

اگر از جاروبرقی مدتی طولانی است استفاده می‌کنید و سن آن زیاد است، امکان دارد زغال موتور آن بر اثر فرسایش کوتاه شده و دیگر با کلکتور برخورد نکند. آموزش تعمیر جاروبرقی در صورت بروز این مشکل، تعویض زغال را پیشنهاد می‌کند.

پریدن فیوز برق هنگام روشن کردن جاروبرقی

مشکل دیگری که ممکن است برای جاروبرقی اتفاق بیفتد، پریدن فیوز برق هنگام روشن کردن جاروبرقی است. این مشکل می‌تواند از عوامل متعدد ایجاد شود و ممکن است کمی خطرناک باشد. عواملی که باعث می‌شود این مشکل به وجود بیاید از قرار زیر است:

خراب بودن کلید قطع و وصل

این کلید را در صورت خراب بودن باید تعمیر و یا تعویض کنید.

رخ دادن اتصال کوتاه بین سیم‌های رابط

ابتدا سیم‌های رابط را آزمایش کنید، سپس جعبه ترمینال را بررسی کرده و مشکل را برطرف کنید.

سوختن موتور

گاهی اوقات پریدن فیوز برق هنگام روشن کردن جاروبرقی به دلیل سوختن موتور بر اثر استفاده بیش از حد و کهنه سالی جاروبرقی است. در این صورت موتور جاروبرقی باید تعویض شود.

آموزش تعمیر جاروبرقی در صورت کار کردن نامنظم آن

گاهی اوقات جاروبرقی به صورت نامنظم کار می‌کند. این مشکل می‌تواند به دلیل نیم‌سوز شدن آرمیچر، تنظیم نبودن فاصله زغال و تیغه و نیم‌سوز بودن کلاف‌های میدان به وجود بیاید. راه‌حل برطرف کردن این عوامل در ادامه آمده است:

نیم‌سوز شدن آرمیچر:

کلاف‌های روی آرمیچر نیم‌سوز باید تعویض شوند.

تنظیم نبودن فاصله زغال و تیغه:

فنر زغال‌ موتور را بکشید و میزان فشار زغال‌ را تنظیم کنید.

نیم‌سوز بودن کلاف‌های میدان:

کلاف‌های میدان ممکن است در اثر کار طولانی‌مدت و بی‌وقفه بسوزند، در این صورت اگر امکان بازپیچی مجدد سیم‌ها در جاروبرقی وجود نداشته باشد، ‌برای استفاده مجدد باید موتور به‌طور کلی تعویض شود.

جاروبرقی دیگر مثل سابق مکش ندارد، چگونه این مشکل را برطرف کنم؟

اگر جاروبرقی شما مکش سابق را ندارد و به ‌خوبی تمیز نمی‌کند، ممکن است کیسه زباله آن پر شده باشد، آموزش تعمیر جاروبرقی در هنگام بروز این مشکل به این صورت است که باید جاروبرقی را باز کرده و کیسه آن را تخلیه کنید. اگر کیسه زباله پر نبود و هنوز این مشکل را داشتید، فیلتر جاروبرقی را بررسی کنید، زیرا ممکن است زباله‌هایی در آن گیر کرده باشند.

هنگام استفاده از جاروبرقی بوی داغی موتور پخش می‌شود، دلیل ایجاد این بو چیست؟

در بسیاری از مدل‌های جاروبرقی قطعه‌ای به نام ترموستات تعبیه شده که وظیفه آن خاموش کردن موتور در صورت استفاده طولانی‌مدت است. اگر ترموستات درست کار نکند و موتور را خاموش نکند، با استفاده طولانی و یکسره از جاروبرقی، بوی داغی موتور پخش می‌شود. بهتر است با حس کردن این بو مقداری جاروبرقی را خاموش نگه دارید و سپس مجدداً شروع به استفاده کنید.

آموزش تعمیر جاروبرقی؛ نکات ایمنی در هنگام تعمیر

در هنگام تعمیر جاروبرقی برای ایمنی خود و مکانی که در آن جاروبرقی را تعمیر می‌کنید، باید نکاتی را رعایت کنید. در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی ممکن است حوادث ناگواری برای جان و یا اموالتان اتفاق بیفتد. در زیر چند نکته ایمنی هنگام تعمیر جاروبرقی را بیان می‌کنیم.

  • در هنگام تعمیر جاروبرقی، مطمئن شوید که آن را از برق کشیده‌اید.
  • از ابزار مناسب برای تشخیص و تعمیر مشکل استفاده کنید.
  • هنگام تعمیر جاروبرقی و هر وسیله برقی دیگر، مراقب برخورد آب با دستگاه باشید.
  • دستورالعمل‌ها را پیش از شروع تعمیر کردن جاروبرقی مطالعه کنید.
  • از تجهیزات مناسب برای ایمنی شخصی استفاده کنید.
  • برای تعمیر جاروبرقی در خانه، بهتر است دانشی پایه‌ درباره وسایل الکتریکی داشته باشید.

کلام پایانی

اگر از آن دسته افرادی هستید که از جاروبرقی به صورت منظم استفاده می‌کنید، ممکن است مشکلات مختلفی برای جاروبرقی شما رخ دهد. بیشتر این مشکلات به‌گونه‌ای هستند که خودتان به‌سادگی با خواندن آموزش تعمیر جاروبرقی می‌توانید در خانه یا هر مکان دیگری، آن‌ها را برطرف کنید.

درخواست سرویس جاروبرقی

برای درخواست سرویس جاروبرقی از همه کارا از طریق زیر می توانید اقدام کنید:
نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی چند مشکل رایج در جاروبرقی‌ها پرداختیم و تعمیر آن‌ها را آموزش دادیم. خوب است بدانید اگر دانش پایه‌ برای تعمیر وسایل الکتریکی ندارید و یا به هر دلیلی خودتان نمی‌توانید جاروبرقی را تعمیر کنید، پلتفرم همه کارا مشکل شما را حل کرده است. با استفاده از این پلتفرم می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز درخواست خدمات در محل را به بهترین قیمت، ثبت کنید و مشکل جاروبرقی یا هر وسیله خانگی دیگر خود را حل شده بدانید.